Een late update van de eerste week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Anne Schrama - WaarBenJij.nu Een late update van de eerste week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Anne Schrama - WaarBenJij.nu

Een late update van de eerste week

Blijf op de hoogte en volg Anne

04 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hee allemaal,

Inmiddels ben ik al weer 5 weken in Zuid Afrika en de tijd vliegt voorbij. Tot nu toe ben ik er nog niet echt aan toegekomen om af te schrijven waar ik in het begin van de vakantie zo ijverig aan begonnen was. Ik ben dan ook niet zo goed in het schrijven van een reisverslag, en dat blijkt maar weer. Vanavond heb ik er toch maar even de tijd voor genomen en de eerste week van de reis met mijn reis van Johannesburg naar Kaapstad af geschreven. Hopelijk volgt morgen de rest van mijn reis tot zover.

Liefs,
Anne

ps. Dat ik nog niks heb gepost is alleen maar een teken dat ik het heel erg naar mijn zin heb hier en gewoon nog geen tijd heb gehad om iets op te schrijven^^

Zaterdag 28 juni:
Vandaag is het dan eindelijk zover, mijn reis naar Zuid Afrika gaat beginnen. Ik vlieg om 20.30 en mijn ouders brengen me naar het vliegveld. Het is maar goed dat Nederland eerste in de poulfase is geworden, anders zouden ze op dit tijdstip spelen. Vlak voordat ik het vliegtuig in ga, ga ik nog even na of ik alles wel bij me heb (ja ik weet het, dat is echt het beste moment om dat nog te gaan checken). Helaas kom ik tot de ontdekking dat ik mijn bankpas ben vergeten. Ik was die morgen nog voor de laatste keer gaan wielrennen met Joery en had mijn pas meegenomen voor een eventueel drankje. Mijn pas bleek helaas nog in mijn wielrenpakje te zitten… Lekker begin van de reis. Gelukkig heb ik wel een creditcard meegenomen, dus daar moet ik me ook grotendeels mee weten te redden. Daarnaast had mijn vlucht ook vertraging. Ik had nog een overstap in Parijs, dus dat was even doorlopen op het vliegveld daar. Inmiddels in het tweede vliegtuig klinkt er geboor en gehamer aan de deur bij de vleugel van het vliegtuig. Er waren nog wat werkzaamheden nodig voordat we konden vertrekken. Gelukkig had ik een gezellige jongen, Brad, uit Zuid-Afrika naast me. Tot ik erachter kwam dat ik door alle hectiek op de verkeerde stoel was gaan zitten… Toch maar een rijtje naar voren doorschuiven dus. 3 uur later dan gepland stijgen we uiteindelijk toch op. Van de vlucht heb ik niet veel meegekregen, want ik heb heerlijk geslapen.

Zondag 29 juni:
Wat later dan gepland kom ik aan in Johannesburg, waar het me gelukkig lukt om geld op te nemen met mijn creditcard. Mijn lift vanaf het vliegveld naar het hostel Mufasa komt gelukkig ook snel. Omdat het nu winter is in Zuid-Afrika is het laagseizoen. Hierdoor krijg ik een gratis update naar een privekamer met eigen badkamer. Erg aardig! Johannesburg is erg breed opgezet en alles ligt ver bij elkaar vandaan. Gelukkig zijn ze bij het hostel erg aardig en willen ze me ‘s avonds naar een leuk restaurant brengen waar de wedstrijd Nederland – Mexico werd uitgezonden. Hier ontmoette ik Kylie en Melissa. 2 Zuid-Afrikaanse meisjes die Nederland supporten. Eerst dacht ik dat ze ook Nederlands waren, aangezien ze twee mooie oranjevesten van het Nederlands elftal aanhadden. Ook Brad kwam nog langs om de wedstrijd te kijken. Kortom een erg gezellige avond.

Maandag 30 juni:
Vandaag al vroeg op, want om 8.00 vertrok de bus naar het leeuwenpark. Dat was wel even zwaar aangezien mijn nacht ietsje kouder was dan verwacht. Ik had wel verwacht dat het wat kouder was in de winter, maar dat de temperatuur ‘s nachts tot 5 graden zou dalen en dat ze hier niet zoiets als verwarming kennen had ik niet verwacht. Toch maar even voor een extra dekentje gevraagd voor vannacht;) Onze chauffeur vandaag sprak 11 talen, maar hij gaf de rondleiding door het leeuwenpark gelukkig gewoon in het Engels. Vandaag wel voor het eerst Afrikaans op de radio gehoord, het lijkt veel meer op Nederlands dan gedacht! Bijna alles is goed verstaanbaar, zolang het niet te snel gaat. Tijdens de tour ontmoet ik weer een aantal leuke mensen. 2 backpackers uit schotland, een advocaat van Coca cola en een leraar. Samen maken we een tour door het leeuwenpark en voeren we giraffen. Als kers op de taart staat ook nog het knuffelen met baby leeuwen op het programma. Dit was wel even spannend in het begin maar ze zijn erg lief en zacht. Hele vette ervaring! ‘ s middags lekker even ontspannen in de tuin en voor het eerst sinds lange tijd weer aan een boek begonnen wat ik puur voor de ontspanning lees, heerlijk. ‘ s avonds een hapje eten met Brad en de wedstrijd van Duitsland kijken. Dat was meteen mijn eerste ervaring met ‘ boerewors’. De Zuid- Afrikaanse term voor een boerenworst, iets wat ze hier veel eten op de braai (BBQ), wat ze overigens ook veel doen.

Dinsdag 1 juli:
Ook vandaag alweer vroeg op, vandaag staat er een tour door Johannesburg en Soweto (south western townships) op het programma. Dit is een dagvullend programma langs alle hoogtepunten in de buurt. Zo zie ik onder andere een van de grootste ziekenhuizen van Afrika waar de eerste harttransplantatie werd uitgevoerd, de twee grote beschilderde watertorens waar ze bij wie is de Mol vanaf zijn gebungeejumpt, het gerechtshof van Johannesburg en het apartheidsmuseum. In Soweto krijgen we een rondleiding van een local die op dit moment aan de universiteit studeert. Zo zie je op een dag de grote contrasten die er in Afrika heersen. Van krottenwijken tot aan een achtbaan midden in de stad, in Afrika kan het allemaal.

Woensdag 2 juli:
Vandaag staat er een lange busreis op het programma. Ik reis met de Bazbus vanaf Johannesburg naar Durban, een plaatsje aan de noordkust van Zuid-Afrika. Onderweg kom ik langs de Drakensbergen. Na uren met name vlakke omgeving te hebben gezien is dit een prachtig uitzicht. Rond etenstijd kom ik aan in Durban en blijk ik in een echt feesthostel terecht te zijn gekomen. Ik ga uit eten en hier kom ik 6 aardige meisjes uit Zuid-Afrika tegen, waarvan er twee toevallig ook geneeskunde studeren. Daarna nog even een lekker drankje in het hostel en dan weer snel naar bed.

Donderdag 3 juli:
Vandaag vertrekt om 7.30 de Bazbus weer, dit keer gaat de reis van Durban naar Port Elizabeth. De verwachtte aankomsttijd is 22.00. Maar door de nodige vertraging onderweg arriveren we uiteindelijk om 0.30 in Lungile. Onderweg weer veel leuke mensen ontmoet en praatjes gemaakt. Lungile blijkt ook een gezellig hostel te zijn en na nog een drankje ga ik toch maar lekker mijn bed in.

Vrijdag 4 juli:
Na heerlijk uitgeslapen te hebben staat er vandaag sandboarden op het programma. Dit word helaas afgezegd vanwege teveel wind. Daarom besluit ik een wandeltour door Port Elizabeth te doen. Dit wordt uiteindelijk een prive tour waarbij ik helemaal word rondgeleid langs alle leuke plekjes van PE. Na de werkshift van Mc, een medewerker van het hostel, maken we een mooie wandeling langs de kust. ‘ s avonds kijken we wedstrijden van het WK en spelen we pool.

Zaterdag 5 juli:
Vandaag staat er weer een lange busreis op het programma van 7.30 tot 22.15. Aan het begin van de week wist ik niet goed wat ik van deze busreis moest verwachten, aangezien het best wel flinke dagen zijn. Gelukkig valt het allemaal erg mee en geniet ik volop van het uitzicht wat je uit de bus hebt. De Bazbus is een bus die je oppikt bij je hostel en je vervolgens weer afzet bij het volgende hostel. Hierdoor kom je meteen in alle leuke plaatsjes waar iedereen naartoe gaat en zo doe ik veel leuke ideeen op voor mijn terugreis. Vanaf de stops in Plettenbergbaai blijk ik de enige te zijn die de bus geboekt heeft. We rijden dus rechtsstreeks vanaf daar door naar kaapstad. Gelukkig is de chauffeur erg aardig en mag ik voorin zitten. Stiekem had ik al gehoopt op een voorspoedige reis, aangezien Nederland die avond om 22.00 zou spelen. De reis gaat erg voorspoedig en uiteindelijk word ik om 18.00 voor mijn huis afgezet. Dat is nog eens service! Eigenlijk zou ik bij een dichtbij gelegen hostel worden afgezet, maar aangezien ik toch de enige in de bus was kreeg ik wederom special treatment, heel fijn! Toen ik aankwam was er niemand thuis, maar gelukkig kwam Wesley snel langs. Dit was een van de hulpen van Karin (via wie ik mijn kamer in Kaapstad geregeld had). Hij nam me mee naar de supermarkt en gaf me een kleine rondleiding. Tegen de tijd dat hij weer weg was kwamen mijn nieuwe huisgenoten langs van een dagje weg. Het was meteen gezellig en die avond hebben we met zijn allen de wedstrijd van Nederland – Costa Rica gekeken. Mijn huisgenoten zijn Christa, een andere medische student uit Nederland, Jim, een engeneer uit Amerika, Jan, een advocaat uit Duitsland. Ook woont er een Zuid Afrikaans meisje in het huis, Katinka, zij heeft echter nu vakantie. Afrika zou Afrika trouwens niet zijn als niet alles gaat zoals het gepland is. Het huis waar ik nu in zit is namelijk niet het huis waar ik oorspronkelijk in zou komen. Ik ben uiteindelijk voor ongeveer 1-1.5 week in dit huis geplaatst omdat mijn huisgenoten van het andere huis op een trip naar Namibie zijn. Zo hoefde ik gelukkig niet 1,5 week alleen in een huis te zitten.

ps. fotos volgen!

  • 04 Augustus 2014 - 22:35

    Maaike:

    Hey zusje!

    Super leuk geschreven en om zo uitgebreid te lezen wat je daar allemaal meemaakt!
    Ik ben benieuwd naar de fotos en de rest van de verhalen!
    Wij zijn net uit eten geweest voor Peter zijn verjaardag en op de weg terug heb ik je reisverslag voorgelezen dus oma is ook op de hoogte. Ze vond t erg leuk om te horen hoe je het had!
    Heel veel plezier nog de laatste weekjes!

    Veel liefs en dikke kus van mij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 02 Aug. 2014
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 3741

Voorgaande reizen:

20 Februari 2021 - 25 Augustus 2021

Buitenlandstage tropengeneeskunde

28 Juni 2014 - 22 Augustus 2014

Zuid Afrika 2014

Landen bezocht: